Ankarbojen markerar ditt ankares position vid tillfällig ankring så att andra båtar vet var din ankarlina går.
Om
Den mönsterskyddade Ankarbojen är framtagen under flera år av tester och erfarenheter och säljs nu initialt i ett begränsat antal för fortsatt utvärdering i olika marina miljöer och situationer. Vi ger därför 100% nöjdhetsgaranti!
Den har flera egenskaper anpassade för marint bruk:
- Dekal med möjlighet att skriva din båts namn/modell
- Självlysande tejp som laddas av solen/ljus, samt reflextejp för synbarhet
- Sprint fäst i flytande tamp för att kunna lossa bojen från gummilinan, tex om en båt måste passera över
- Nylonklädd trasselfri gummilina justerar automatiskt för ankarets djup mellan 3 – 15 m
- Kardborrband möjliggör flexibel justering av djup samt möjliggör tillfällig montering på tex reling
- Kabinhake med brottgräns på 7 Kg
Hur man använder ankarbojen
Koppla ankarbojen till ditt ankare
Man kopplar på ankarbojen med hjälp av den medföljande kabinhaken, på lämpligt ställe nära eller direkt på ankaret. Skulle kätting/ankare vara för grov för kabinhaken så medföljer en liten bit tamp som man kan koppla kabinhaken via istället, knyt gärna fast tampen med en skotstek för enkel och säker koppling. Kabinhaken bör inte bytas ut till annan då denna är dimensionerad att brytas sönder vid 7 Kg kraft pga säkerhetsskäl. Viktigt är att den svarta linan löper enligt bild.
Urkopplingsmekanism
Vanligtvis följer ankarbojen med ankaret upp men om man skulle behöva plocka bort ankarbojen (tex om en båt måste passera över) så kan man göra det genom att rycka i den flytande röda tampen. (Passerande båt kan göra detta med hjälp av en båtshake). När man drar i den röda tampen så dras sprinten ut och gummilinan sjunker till botten. Man får då vänta tills ankaret dras upp innan man kan återställa ankarbojen inför nästa ankring.
Återställa ankarbojens sprint
För att återställa ankarbojen efter att sprinten dragits ut så för man bara tillbaka plaststripen som sitter fastsatt i gummilinan tills man ser att öglan har passerat sprinthålet. Därefter sätter man bara tillbaka sprinten och därigenom låser fast plaststripens position. På så sätt är ankarbojen redo att användas igen. Säkerställ återställningen genom att dra i gummilinan och verifiera att sprinten sitter i plastöglan innan ny användning.
Justera upp kardborrebandet i dess högsta position – närmast ankarbojen
För bästa automatiska djupjustering, se till att kardborrebandet är uppdraget på gummilinan närmast ankarbojen. Vid leverans är gummilinan trädd via två hål i kardborrebandet, önskar man högre tröghet för linan att glida på så finns det två hål till att trä linan via. När ankarbojen sen kopplas på ankaret med kabinhaken och läggs i tillsammans med ankaret justeras djupet automatikst melllan 3-15m.
Detta är normal flythöjd då Ankarbojen är kopplad till ankaret och djupet är mellan 3-15m.
Bilden visar normal flythöjd för ankarbojen. Man ser också den flytande röda tampen till nödsprinten. Syns gör även att den självlysande tejpen laddas av solljuset. Om bojen inte flyter ungefär så högt som på bilden och gummilinan trasslat in sig så behöver man koppla ur bojen, alternativt lägga om ankaret.
Så.. checklista innan användning
Följ dessa enkla steg vid användning av ankarbojen.
Kontrollera
Kontrollera att sprinten sitter i korrekt genom att dra lite i gummilinan.
Justera
Justera upp kardborrebandet på linan så att den sitter strax under ankarbojen för maximal justering av djup (3-15 m).
Fäst
Kroka fast kabinhaken på- eller nära ankarets slut i ett shackel eller kättinglänk och se till att gummilinan löper fritt genom kabinhaken.
FölJ
Låt bojen gå i tillsammans med ankaret, alternativt låt bojen gå i innan ankaret då man oftast har lite rörelse framåt när man går in. Ankarbojen kommer då att flyta efter ankaret tills det släpps.